Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
niedziela 7.06.20

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
Manual CC. Gry dla początkujących i zaawansowanych

Manual CC. Gry dla początkujących i zaawansowanych

15.09.2007-1.10.2007
CSW Kronika, Bytom


Manual CC narodził się kilka miesięcy temu jako projekt dyplomowy na studiach kuratorskich Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z czasem zaczął się coraz bardziej rozbudowywać i gmatwać, ewoluując w stronę zawiłej rozgrywki dla wszystkich, którzy tęsknie spoglądają na „twardy” konceptualizm w sztuce lat 60. i 70.

Reguły są następujące: artyści z różnych stron świata otrzymali specjalne karty. Na odwrocie rysowali instrukcje wykonania swoich prac i odsyłali je do galerii. Wcześniej zostali poinstruowani, że ich nowe prace powinny mieć charakter gry – przeznaczonej dla indywidualnego odbiorcy lub dla większej grupy widzów. Podstawowa zasada projektu jest więc taka, że publiczność wykonuje prace artystów własnoręcznie (co w galerii ułatwić ma stół z niezbędnymi elementami np. pudełkami zapałek lub kośćmi do gry) na podstawie udostępnionej instrukcji. Z reguły wymagają one tanich, powszechnie dostępnych surowców albo jedynie obecności widza. Pierwsza odsłona Manuala CC będzie miała format wystawy w bytomskiej Kronice, opartej na partycypacji i kooperatywnym podejściu. Wyobraźmy sobie taką sytuację: 12 kuratorek, kilkudziesięciu artystów z kilku kontynentów, dizajner opracowujący strategię wystawy (w tej roli Michał Latko), a do tego prace klasycznych twórców „wypożyczone” z niematerialnych archiwów historii sztuki (dzieła Yoko Ono czy Johna Cage’a oparte na instrukcjach). W gronie zaproszonych do projektu twórców znaleźli się zarówno bardzo znani Duńczycy z grupy Superflex, warszawski rysownik Marek Raczkowski, jak i klasyk poezji konkretnej Stanisław Dróżdż. W sumie ponad pięćdziesięciu twórców.

Projekt Manual CC garściami czerpie z szeroko pojętej tradycji konceptualnej w sztuce. Sam sposób komunikacji między i z artystami przy pomocy pocztówek był rozpowszechniony w latach 60., jak i 70. W 1970 roku Pierre Restany zorganizował wystawę „Art Concept from Europe”, która powstała wyłącznie z prac nadesłanych pocztą bądź też zrekonstruowanych według instrukcji. Związków z konceptualizmem jest tu więcej: dematerializacja obiektu artystycznego, rozmyte autorstwo, prymat pomysłu nad wykonaniem, ale i osobliwy humor emanujący z wielu realizacji. Spójrzmy chociażby na zasady „antypirackiej” gry wymyślonej przez Superflex, polegającej na polowaniu na ziemniaka wypadającego z plastikowej rury. Ponadto podczas wernisażu zostaną także zrekonstruowane konceptualne utwory z lat 60.: Cage’a, Knowles, Ono, Wiliamsa czy Younga. Chociażby utwór Alison Knowles z 1962 roku zatytułowany „Proposition”, oparty na następującej instrukcji: „muzycy poproszeni są o zajęcie sceny, przygotowanie sałatki, a następnie opuszczenie sceny”.

Istotną cechą projektu Manual CC jest udostępnienie wszystkich projektów użytkownikom na licencji Creative Commons, tak więc mogą być one reprodukowane, w dowolnej konfiguracji, przez kogokolwiek i gdziekolwiek. Biorąc pod uwagę, że po wystawie zostanie opublikowana książka gromadząca nadesłane instrukcje, dalsze rozprzestrzenianie się tego projektu jest całkowicie nieprzewidywalne. Może np. za 50 lat ktoś znajdzie na strychu zakurzony egzemplarz Manual CC i postanowi odtworzyć wszystkie prace w swoim własnym garażu? Ale to nie koniec. W ramach projektu kuratorki zrealizują także projekt całkowicie niewidzialny – to odtworzenie ćwiczenia zadanego przez klasyka amerykańskiego konceptualizmu Roberta Barry’ego studentom Novia Scotia Collage of Art and Design w 1969 roku. Barry poprosił ich o „stworzenie” pracy, która nigdy nie przybierze materialnej postaci, istniejącej wyłącznie jako sekret, ustna umowa. Jednocześnie wszyscy uczestnicy tego artystycznego paktu są świadomi, że praca przestanie istnieć, jeśli zostanie ujawniona osobom trzecim. Raczej nie dowiemy się więc, jaką tajemnicę skrywa przed publicznością dwanaście kuratorek, śmiało możemy za to ugryźć najbliższą nieznajomą osobę w galerii, do czego zachęca w swojej instrukcji Rudolf Steiner!

tekst: Sebastian Cichocki



„Manual CC. Instrukcje gier dla początkujących i zaawansowanych”. W wystawie biorą udział: 4!, Mark Aerial Waller (Wielka Brytania) , Paweł Althamer, Anatka Barczewska (Szwecja), Kuba Bąkowski, Sarmen Belgarian, Tomek Bierkowski, Rahim Blak, Karin Bühler (Szwajcaria), Yane Calovski (Macedonia), Martin Conrads (Niemcy), Holly Crawford (USA), Agnieszka Chojnacka, Hubert Czerepok, Christoph Draeger (Szwajcaria/USA), Stanisław Dróżdż, Drumlander/ Louis Blackburn + Angelo Vermeulen (Belgia), Pola Dwurnik, Samuel Francois (Francja), Marcius Galan (Brazylia), Haimo Ganz (Szwajcaria), Ingo Gerken (Niemcy), Simon Goldin & Jakob Senneby (Szwecja), Leszek Golec & Tatiana Czekalska, Ryszard Górecki (Niemcy/Polska), Henry Grahn (Finlandia/ Szwecja), Marek Glinkowski, Grupa Whitney Houston: Paulina Ołowska, Bartek Przybył & Aleksander Wawrzyniak, Małgorzata Jabłońska & Piotr Szewczyk, Jesper Jargil (Dania), Łukasz Jastrubczak, Jan Loechte (Niemcy), Olivier Kosta-Thefaine (Francja), Justyna Köke (Niemcy/Polska), Elżbieta Krajewska, Anna Krenz (Polska/ Niemcy), Wojtek Kucharczyk, Paweł Kruk, Piotr Kurka, Agnieszka Kurant, Robert Kuśmirowski, Maciej Landsberg, Sara MacKillop (Wielka Brytania), Agnieszka Małecka, Anna Mandoki (Węgry/Niemcy), Mirzlekid (Hansjörg Köfler), Nuria Montiel (Meksyk), Bartek Mucha, Jacek Niegoda, Anna Niesterowicz, Txema Novelo (Meksyk), Nick Oberhaler & Julien Diehn (Austria/Niemcy), Parfyme (Dania), Ben Petersen (USA), PGR Art Raketa (Szwecja), Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Jochen Schmith (Niemcy), Maciej Sieńczyk, Janek Simon, Bruno Steiner (Szwajcaria), Rudolf Steiner (Szwajcaria), Paweł Susid, Superflex (Dania), Karl Tuikkanen (Szwecja), Tomssa, Adam Witkowski, Julita Wójcik, Patryk Zakrocki, Honza Zamojski, Grzegorz Zgraja (Niemcy).

Wystawie towarzyszy pokaz filmów Jespera Jargila (Dania). Jargil jest jednym z głównych przedstawicieli Dogmy, kamerzystą Larsa von Triera, eksperymentującym reżyserem, producentem. Jego najbardziej znane dzieło to dokument „Upokorzeni”, który powstał na planie „Idiotów”. W Kronice zaprezentowana zostanie trylogia Jargila, zatytułowana „The Kingdom of Credibility”. Jedna z części to dokumentacja wystawy von Triera, która odbyła się w Kopenhadze. Aktorzy umieszczeni w galerii sterowani byli za pomocą komputerowej analizy ruchu mrówek mieszkających w jednym kopcu, ulokowanym w Nowym Meksyku.

Wernisaż 15.09 (sb), godz. 19.00. Podczas otwarcia odbędzie się performance dźwiękowy Wojtka Kucharczyka (mik.musik!). Na podstawie instrukcji odtworzone zostaną także utwory: La Monte Younga, Emmetta Williamsa, Yoko Ono, Alison Knowles, Johna Cage’a. Kompozycję „4’33” Johna Cage’a z 1952 roku wykona Julia Malik (wiolonczela). After-party (meeting room): djs muskimusk. Wystawa trwa do 1.10.

20.09 (czw), godz. 18.00: Manual CC Lounge Room – wieczór towarzyszący wystawie Manual CC: wykład, filmy, jeszcze więcej gier... Prowadzenie: Joanna Warsza (Fundacja Laury Palmer). Po wykładzie autorka przeprowadzi akcję z wykorzystaniem kart Manuala: Kim była Laura Palmer? Co to znaczy być świadkiem jakiegoś wydarzenia? Wykorzystując techniki „dramowe” i sytuacje „wchodzenia w role” akcja będzie próbą zainscenizowania prostych sytuacji w Kronice i jej okolicach, w której problematyzowana jest rola świadka. Wieczór partycypacyjnych rozrywek i specjalnych zadań.


>>> o projekcie czytaj też na blogu Sebastiana Cichockiego







po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2020, wszystkie prawa zastrzeżone