Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | Każdemu wolno śnić. Kino Luchino Viscontiego
poniedziałek 24.04.17

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
Każdemu wolno śnić. Kino Luchino Viscontiego

Każdemu wolno śnić. Kino Luchino Viscontiego

28.03.2017-25.04.2017
Kino Kosmos, Katowice


Trudno zrozumieć, dlaczego zapomniano Luchina Viscontiego. Jeszcze kilkanaście lat temu jego nazwisko wymieniano jednym tchem obok Felliniego i Antonioniego, wielkich wizjonerów włoskiego kina. Jego filmy – erudycyjne, piękne formalnie, głębokie – opowiadają o tym, o czym współczesnym językiem mówi Paolo Sorrentino. O przemijaniu i schyłku wielkiej włoskiej kultury. Kilka z nich zobaczymy podczas przeglądu w Kinie Kosmos.

Najpierw kilka faktów. Visconti (co ważne dla jego twórczości) był gejem i jednym z ostatnich potomków wielkiego arystokratycznego rodu, którego korzenie sięgają XIII wieku. Księciem Modrone. Nigdy nie ukrywał ani swojego pochodzenia, ani orientacji seksualnej, były one dla niego raczej źródłem inspiracji, punktem wyjścia, kontekstem, na którym nadbudowywał swoją twórczość. Znał wielkich swojej epoki – był asystentem Jeana Renoira, przyjaźnił się z Coco Chanel, Federikiem Fellinim, Cesare’em Zavattinim i wieloma, wieloma innymi. Bywał na salonach i wśród artystycznej bohemy.

W młodości, płynąc zresztą na fali włoskiego neorealizmu, zbuntował się przeciwko swojemu pochodzeniu i został marksistą. Kręcił wtedy filmy zaangażowane społecznie, chropowate w swojej formie, opowiadające o niesprawiedliwościach, biedzie, robotnikach (dwa z nich zobaczymy w Kinie Kosmos: wczesne, bo uważane za zapowiedź neorealizmu „Opętanie” – będące włoską wersją filmu „Listonosz zawsze dzwoni dwa razy” – i nakręcony już w latach 60. obraz „Rocco i jego bracia”).

Jednak do historii kina przeszły filmy, które Visconti nakręcił później, adaptacje wielkiej literatury, opowieści o przemijaniu, odchodzeniu, śmierci kultury, sztuki, wartości, ze wspaniałym „Lampartem” z 1963 roku na czele. Kilka lat później Visconti zrealizował kolejny, absolutnie wybitny film – „Zmierzch bogów”. Pokazał w nim mechanizm rodzenia się nazizmu, ale jednocześnie stworzył niezwykle głębokie studium ludzkich ambicji i obsesji. Zajrzał do najciemniejszego zakamarka ludzkiej duszy, pokazał konsekwencje moralnej degeneracji. Bo każdy z bohaterów tego filmu (a oglądamy pogmatwaną historię bogatych przemysłowców w ostatnich dniach Republiki Weimarskiej) jest w jakiś sposób skalany. I choć tematem „Zmierzchu bogów” jest faszyzm, to właściwie można przyłożyć tu każdą ideologię, która zatruwa umysły (film zobaczymy w ramach przeglądu, naprawdę warto!).

I w końcu „Śmierć w Wenecji”. Oparta na opowiadaniu Tomasza Manna, nostalgiczna i melancholijna historia o starzejącym się austriackim kompozytorze, który zakochuje się platonicznie w nastoletnim chłopcu. A właściwie w jego młodości i niewinności, do których w swoim życiu rozpaczliwie tęskni. Kolejna opowieść o odchodzeniu świata dawnych wartości. Ten piękny formalnie, kontemplacyjny, będący ukoronowaniem twórczości Viscontiego i chyba najbardziej znany z jego filmów obraz zakończy niewielki przegląd, na który, mam nadzieję, nie tylko ja czekam z niecierpliwością.

tekst: Joanna Malicka | na zdjęciu: kadr z filmu „Rocco i jego bracia”



Program przeglądu:

28.03 wtorek

godz. 19.00 > „Opętanie” (1943). Wyst.: Clara Calamai, Massimo Girotti, Dhia Cristiani, Elio Marcuzzo.
>>> czytaj więcej o filmie

4.04 wtorek
godz. 19.00 > „Rocco i jego bracia” (1960). Wyst.: Alain Delon, Renato Salvatori, Annie Girardot, Claudia Cardinale, Paolo Stoppa.
>>> czytaj więcej o filmie

18.04 wtorek
godz. 19.00 > „Zmierzch bogów” (1969). Wyst.: Ingrid Thulin, Dirk Bogarde, Helmut Berger, Charlotte Rampling.
>>> czytaj więcej o filmie

25.04 wtorek
godz. 19.00 > „Śmierć w Wenecji” (1971). Wyst.: Dirk Bogarde, Bjőrn Andresen, Romolo Valli.
>>> czytaj więcej o filmie

Prelekcje przed filmami poprowadzi prof. Tadeusz Miczka.







Bilety:
12 zł, 32 zł karnety





po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Colin Stetson
19.12.2016
Julia Marcell
21.11.2016
Katowice Tattoo Konwent
30.09.2016
Tauron Nowa Muzyka 2016
2.09.2016
Off Festival 2016
8.08.2016
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2017, wszystkie prawa zastrzeżone