Serwis Ultramaryna używa plików cookies. Odwiedzając nasze strony akceptujesz otrzymywanie cookies (ciasteczek). Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w swojej przeglądarce.

ZAMKNIJ

Ultramaryna | 19. Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje
środa 21.11.18

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
19. Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje

19. Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje

12.11.2018-18.11.2018
Katowice


Po chwili zamrożenia, w odświeżonej formule wracają Interpretacje. Dwa gorące nazwiska: Warlikowski i Jarzyna podniosły temperaturę, zwłaszcza że od 2016 roku festiwal ma formułę biennale. Zatem kto nie obejrzy Warlikowskiego (laureat Lauru Konrada w 2003 r.) i Jarzyny (laureat Lauru Konrada w 1999 r.) tu i teraz, będzie zmuszony poczekać dwa lata… albo ruszyć do stolicy. Warlikowski pokaże „Wyjeżdżamy” Levina, a Jarzyna „Męczenników” von Mayenburga. Od tego roku tematem interpretacji staje się li i jedynie sztuka reżyserii – pokazy Mistrzów uzupełniają spektakle telewizyjne, słuchowiska polskiego radia czy cykl spotkań naukowych na temat reżyserii, prowadzony przez kadrę uniwersytecką.

19. edycja Interpretacji to konkurs najmłodszego, bo liczącego sobie maksymalnie dekadę od debiutu, pokolenia reżyserek i reżyserów polskiego teatru. O Laur Konrada powalczą: Krzysztof Garbaczewski (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, „Chłopi”), Katarzyna Kalwat (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, „Reykjavík ’74”), Daria Kopiec (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, „Zakonnice odchodzą po cichu”), Jędrzej Piaskowski (TR Warszawa, „Puppenhaus. Kuracja”) i Magda Szpecht (Teatr im. Słowackiego w Krakowie, „In Dreams Begin Responsibilities” [Zobowiązania rozpoczynają się w snach]). Oceni ich pięcioosobowe jury: scenografka i kostiumolożka Ewa Braun, reżyser Piotr Cieplak, aktor teatralny i filmowy Krzysztof Majchrzak, krytyczka i historyczka sztuki Anda Rottenberg oraz muzyk i kompozytor Olo Walicki. Każdy będzie miał do dyspozycji mieszek o wartości 10 tysięcy złotych. Reżyser, który otrzyma co najmniej trzy mieszki, zdobędzie Laur Konrada.

Jak młode pokolenie reżyserów interpretuje świat? Co wzbudza ich zainteresowanie i uwagę?

Garbaczewski w Reymontowskich „Chłopach” tropi emancypację i ekologię. Redefiniuje potrzebę pracy i związki człowieka z naturą. Konfrontuje klasyczny świat z poszukującymi sensu istotami, które są trochę jak ludzie, trochę jak zwierzęta, a trochę jak roboty. Mierzy się z przemocą wobec kobiet i zjadliwie krytykuje patriarchalny system. Ta wiwisekcja rasizmu i nietolerancji przyprawiona jest jednak ogromną dozą humoru, ironii i groteski, kumulując absurdalne zdarzenia w rozpędzonej, teatralnej maszynie, której nie da się zatrzymać, bo to przecież „Chłopi”, a w „Chłopach” pory roku następują po sobie.

Kalwat nie zaczyna od literatury, a od faktów. Najbardziej wykluczające się tezy weryfikuje w drodze śledztwa. Na oczach widzów dokonuje rekonstrukcji pamięci. Fikcja i wyobrażenia uzyskują status wydarzeń rzeczywistych, mających miejsce na Islandii w 1974 roku. W kraju o najniższym wskaźniku przestępczości zginęło wtedy dwóch mężczyzn, ich ciał nigdy nie odnaleziono. Do morderstwa przyznało się sześć osób… Kto zabił naprawdę?

Kopiec sięga po reportaż, ale dotyka metafizyki. Sacrum i profanum łączą się. Kreacja aktorska stoi ramię w ramię z powołaniem do życia zakonnego. Między obcymi sobie kobietami – aktorką i byłą zakonnicą – buduje się więź, rodzi interpretacja zdarzeń. Święte staje się świeckie, a świeckie święte. Bo zakonnice nie występują w telewizji, opowiadając z jakiego powodu odeszły z zakonu. One odchodzą po cichu.

Piaskowski przygląda się pamięci historycznej. Co dzieje się, gdy w narracji o Wielkiej Historii pojawiają się ludzie nieheroiczni, którzy nie chcą poświęcać życia dla ojczyzny? „Puppenhaus. Kuracja” nazywany jest makabryczno-komiczną rewią o prostytucji i traumie. Kim były kobiety utrzymujące intymne relacje z niemieckimi żołnierzami podczas okupacji? Artystkami, śpiewaczkami, gwiazdami kina i kabaretu… Obok nich istniały też obozowe prostytutki. Czy jesteśmy w stanie upiorną bajką wyleczyć zbiorową pamięć?

Szpecht przenosi na scenę opowiadanie Delmore’a Schwartza, wcześniej uważanego za geniusza, dziś zapomnianego. „In Dreams Begin Responsibilities” to zapis snu, który jest nawet nie filmem, a oglądaniem filmu o randce rodziców. Bohater traci panowanie nad sobą w chwili, gdy ojciec oświadcza się matce. Przecież jeszcze mogą zmienić zdanie, odwrócić rozpoczynającą się spiralę żalu, nienawiści i awantur. Oniryczna rzeczywistość rozpisana na cztery aktorskie głosy staje się rzeczywistością interpretującą sensy, włączającą w nie widzów. Bo przecież zobowiązania rozpoczynają się w snach…

tekst: Magdalena Gościniak | zdjęcie: Magda Hueckel („Wyjeżdżamy”, Nowy Teatr Warszawa)





>>> program 19. Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje







Bilety:
bilety 60-100 zł





po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Off Festival 2018
10.08.2018
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2018
2.07.2018
Off Festival 2017
8.08.2017
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2017
7.07.2017
Gorillaz
20.06.2017
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2018, wszystkie prawa zastrzeżone