|
 |
 |

 | Ze szpaczej budki 51.11.2021-31.12.2021
|
Surfuj±c na czele czwartej fali epidemicznej, warto wykorzystaæ najbli¿sze tygodnie na wychodzenie z domu i korzystanie z uroków jeszcze niezlockdownowanego miasta. Zw³aszcza ¿e Katowice, jak zwykle jesieni±, trochê od¿ywaj±, za¶ w kinach urodzaj dobrych filmów, poprzedzaj±cych wysyp ¶wi±tecznych produktów filmopodobnych.
A „Diuna” Denisa Villeneuve’a to jeden z tych tytu³ów, które naprawdê warto zobaczyæ na jak najwiêkszym ekranie. Tu niemal ka¿dy kadr oprawiony w ramy móg³by stanowiæ ozdobê muzealnych ¶cian, i trochê szkoda psuæ sobie wra¿enia laptopowym ogl±daniem. Tym bardziej ¿e sama fabu³a jest typow± opowie¶ci± mesjanistyczn± i niczym szczególnym nie zaskakuje.
Zaskakuj±cy za to fabularnie – i niemal równie ol¶niewaj±cy wizualnie, co „Diuna” – jest najnowszy film Ridleya Scotta „Ostatni pojedynek”. Tym razem twórca „Gladiatora” i „Blade Runnera” po raz kolejny cofa siê w przesz³o¶æ, do ostatniego „s±du bo¿ego” – ¶redniowiecznego obyczaju, wed³ug którego pojedynek miêdzy oskar¿aj±cym i oskar¿onym rozstrzyga³ o winie jednego lub drugiego. Fantastyczna rola Matta Damona, którego bohater broni honoru swojej zgwa³conej ¿ony, do tego jak zwykle u Scotta widowiskowo pokazane walki i przewrotny scenariusz, w którym brak jednoznacznych postaci – wszystko to sprawia, ¿e trzy godziny w kinie mijaj± w krótk± chwilê.
W domu tymczasem warto po¶wiêciæ parê godzin na szwedzkie „Ruchome piaski”, którym udaje siê urwaæ od niezno¶nej sztampy skandynawskich krymina³ów i wyj±tkowo nie epatowaæ przynudzaj±cymi detektywami w kryzysie wieku ¶redniego. Zamiast tego twórcy skupiaj± siê na opowiedzeniu historii szkolnej masakry z perspektywy jednego z jej sprawców. Pierwszy szwedzki serial Netflixa ma sporo niedoci±gniêæ, przede wszystkim bud¿etowych, i miejscami wygl±da jak produkcja sprzed dwóch dekad, ale wszystko to idzie szybko w niepamiêæ dziêki ¶wietnie poprowadzonemu scenariuszowi i charyzmatycznej g³ównej bohaterce. Jako nihilistyczna nastoletnia psychopatka nie daje siê ona ³atwo zaszufladkowaæ. Thriller jak siê patrzy, przyjemnie odmienny od amerykañskich opowie¶ci o podobnych sytuacjach.
Typowo amerykañska natomiast jest druga pozycja, do której chcia³bym w tym miesi±cu zachêciæ. Ci±gn±cy siê ju¿ drugi sezon serial „Dave” opowiada o przygodach i rozwoju kariery tytu³owego bohatera, samozwañczego „najlepszego rapera na ¶wiecie”, zmagaj±cego siê z problemem nagrania pierwszej p³yty. ¯arty genitalne i fekalne? Oczywi¶cie. ¯r±ca satyra na show-biznes? Tak. Go¶cinne wystêpy Ricka Rubina i Kareema Abdul-Jabbara? S±. Ale co najbardziej zaskakuj±ce – Dave naprawdê potrafi rapowaæ, choæ ca³a jego kariera wziê³a siê z jutubowego ¿artu. Pó³godzinne odcinki, akurat ¿eby nie przedawkowaæ chamskiego i szatniarskiego humoru, a przy okazji niemal w ka¿dym epizodzie udany kawa³ek muzyki i ¶wietny flow g³ównego bohatera – kolejny dobry hiphopowy serial w telewizji.
Listopad, wiadomo, czas wied¼m, demonów i dziadów, wiêc do czytania pod kocem warto zabraæ solidn± ceg³ê w tego typu klimatach. U³atwi³a nam to w tym roku Agnieszka Szpila, powracaj±c ze swoj± druga powie¶ci± „Heksy”. Nie ma siê oczywi¶cie co wstydziæ, je¶li do tej pory nie s³yszeli¶cie o tej autorce, ale po najnowszej powie¶ci trudno bêdzie unikn±æ wspominania o niej w rozmowach o wspó³czesnej literaturze polskiej. W fantastycznym stylu uda³o jej siê po³±czyæ krytykê wspó³czesnego ¶wiata, klasyczn± powie¶æ gotyck±, w której g³ówn± rolê odgrywaj± tytu³owe heksy („wied¼my” dla nie-¦l±zaków), oraz dog³êbnie feministyczn± opowie¶æ o roli i traktowaniu kobiet na przestrzeni dziejów. Solidny kawa³ lektury, który nie boi siê ¿adnych polskich tabu i zachwyca ¶wietnym stylem.
tekst: Marceli Szpak | na zdjêciu kadr z serialu „Dave”
Wiêcej couchsurfingowych rekomendacji Marcelego Szpaka w Ze szpaczej budki 1, Ze szpaczej budki 2, Ze szpaczej budki 3 i Ze szpaczej budki 4.
|
 |
 |
|
 |

|
 |
|