Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
środa 30.11.22

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
Środula. Krajobraz Mausa

Środula. Krajobraz Mausa

28.10.2022-11.12.2022
Teatr Zagłębia, Sosnowiec


W najlepszych książkach o regionie i opartych na nich przedstawieniach żydowskość Zagłębia zwykle tylko pobłyskuje na marginesach.

Po latach od lektury z trudem sobie przypominamy, że bohaterom „Korzeńca” Jaś Kiepura przynosił pieczywo wprost z koszernej piekarni. Albo że przez „Piątą stronę świata” przemyka więzień obozu koncentracyjnego rozprawiający z narratorem o różnicach w stawkach i jakości seks usług po obu brzegach Brynicy.

No i wreszcie, że przez wspomnienia Vladka Spiegelmana, składające się na najważniejszy komiks wszechczasów, nieustannie przewija się niewyraźny i zatarty pejzaż przedwojennego Sosnowca. Miasta o wciąż nie do końca ustalonej odmianie i getta w pobliskiej wsi Środula nadzorowanej przez ubranych w granatowe mundury żydowskich policjantów „złych jak Niemcy”.

Dramaturżce reżyserowanego przez Remigiusza Brzyka spektaklu „Środula. Krajobraz Mausa” Idze Gańczarczyk to nie wystarcza. Odpryski Vladkowych opowiadań są dla niej jedynie punktem wyjścia do wyprawy tropem nie tylko żydowskich motywów. Historię Środuli, w której zresztą sama się wychowała, wydobywa z marginesów i przypisów. Śledzi jej nieciągłości, cykl wielokrotnych śmierci, zmartwychwstań, nieporadnych upamiętnień i nigdy należycie niewypędzonych duchów.

Sama więc po trosze bawi się w zagłębiowskiego Constantine’a, przyglądając się z na wpół detektywistycznym, na wpół egzorcystycznym zacięciem, zalążkom Zagłady, które, pech chciał, wybujały akurat na tutejszym gruncie. Czy gleba, na której wyrosły była temu jakoś winna? Czy możemy być pewni, że się już więcej nie odrodzą?

tekst: Pola Sobaś-Mikołajczyk | foto z próby: Astaszow Studio


„Środula. Krajobraz Mausa” – tekst i dramaturgia Iga Gańczarczyk, reżyseria Remigiusz Brzyk, scenografia i kostiumy Iga Słupska, muzyka Piotr Peszat. Wyst.: Natalia Bielecka, Ryszarda Bielicka-Celińska, Weronika Janosz, Adrianna Malecka, Michał Bałaga, Aleksander Blitek, Przemysław Kania, Tomasz Muszyński.

Premiera: 28 października 2022

Najbliższe spektakle:
10.12 sobota, g. 18:00
11.12 niedziela, g. 18:00







po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone