Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
środa 30.11.22

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
21. Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje

21. Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje

21.11.2022-27.11.2022
Katowice


Powiedzieć, że formuła Interpretacji często się zmienia, to nic nie powiedzieć. Od ich zarania trzeba było w niej pogodzić dwie sprzeczności. Były nimi z jednej strony ambicje organizatorów, aby festiwal stał się miejscem prezentacji teatru nowoczesnego i krytycznego, a z drugiej pragnienie lokalnych notabli, aby był to przegląd przedstawień nie za wulgarnych i nie za skomplikowanych.

W FORMULE BIENNALE
Kolejne dyrekcje radziły sobie z tym iście dramatycznym dylematem na rozmaite sposoby. Najpierw kontrowersyjne spektakle z nurtu konkursowego równoważono pewną dawką konserwatyzmu w nurcie mistrzowskim. Potem konkursową zadziorność uzasadniano przyjętym dla każdej edycji istotnym społecznie tematem. Aż w końcu tematyczność została zarzucona, za to wprowadzono zasadę, że festiwal będzie się odbywać co dwa lata.

Z dwusezonowej teatralnej produkcji bez większych trudności da się wyłuskać co najmniej pięć przedstawień wyreżyserowanych przez stosunkowo młodych twórców (czyli zgodnie z aktualnymi wymogami takich, od których debiutu nie upłynęło 10 lat) zarazem nietuzinkowych, jak i nieodstręczających galowo odzianej publiczności.

MŁODA REŻYSERIA
Publiczności, która Interpretacje ceniła właśnie za spektakle odważne i wskazujące na kierunki, w jakich podążają zaczynający swoją zawodową ścieżkę artyści, zorganizowano pokazy trzech spektakli nagrodzonych podczas zeszłorocznego Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. To w nich można się doszukać zalążków estetyk i tematyk istotnych dla dzisiejszych studentów reżyserii teatralnej i jej świeżych absolwentów.

Znalazły się wśród nich rozważania o nowym toposie ojcostwa i rozliczeniach z na szczęście dogorywającymi paradygmatami męskości („Ojcowie”, reż. Błażej Biegasiewicz) oraz kondycji społeczeństw stale balansujących na granicy depresji („Częstotliwość graniczna”, reż. Jakub Zalasa).

Szczególnie gorzko brzmi dziś jednak przesłanie spektaklu „Ever Given” wyreżyserowanego przez Piotra Pacześniaka. Gdy rok temu prezentowano go na studenckim forum, historia gigantycznego kontenerowca, który zablokował Kanał Sueski przypominała o kruchości naszego świata zbudowanego na tylko pozornie trwałej sieci pokojowej wymiany handlowej oplatającej obie półkule. Doprawdy trudno dziś się z twórcami tego spektaklu nie zgodzić.

tekst: Pola Sobaś-Mikołajczyk | zdjęcie ze spektaklu „Ojcowie”

>>> czytaj o spektaklach konkursowych
>>> czytaj o spektaklu mistrzowskim: „Imagine” Krystiana Lupy

>>> zobacz cały program









po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone