Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
czwartek 19.09.19

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
Sztuka w służbie lewaków?, czyli: no news is good news

Sztuka w służbie lewaków?, czyli: no news is good news

23.06.2006-8.07.2006
CSW Kronika, Bytom


"Sztuka w służbie lewaków, czyli: no news is good news" jest wystawą szybkiego reagowania, nie było jej w planach galerii jeszcze 2 tygodnie temu. Nadpisana została na trwającej w Kronice wystawie "Bad News". Tytuł wystawy został zaczerpnięty z recenzji w lokalnym tygodniku "Życiu Bytomskim", w którym powiązano sztukę prezentowaną w galerii z "lewacką" propagandą. "Bad News" opowiadało o medialnym głodzie złych wiadomości, popycie na najczarniejsze scenariusze. W kilka dni po otwarciu sama wystawa stała się areną konfliktu medialnego, Kronika oskarżona została o obrażanie uczuć religijnych i lewicowe "skrzywienie".

Artykuł o pracy czeskiej grupy Gumy Guar trafił na pierwszą stronę "ŻB", opatrzony tytułem "Papież splugawiony" w formie przypominającej nekrolog. Rozpoczęło to, dobrze już znany, korowód zdarzeń – donos do prokuratury, napastliwe komentarze na forach internetowych, wizyty dziennikarzy szukających taniej sensacji etc. To kolejny w Polsce przypadek z długiej serii konfliktów związanych z prezentacją sztuki zdradzającej jakąkolwiek refleksję polityczną. „Bardzo często władza wręcz nie ukrywa swej zawłaszczającej strategii, deklarując wprost, że przestrzeń publiczna należy do niej, gdyż to ona legitymuje się większościowym pakietem elektoratu. Grupa polityków wybrana do odpowiednich władz, lokalnych lub krajowych, czuje się niejako uprawniona, aby w imieniu swoich wyborców i rzekomo w ich interesie zawłaszczyć przestrzeń publiczną.” (P. Piotrowski)

Jakiekolwiek przejawy społecznego zaangażowania w sztuce odczytuje się w mediach przez pryzmat lewicowej retoryki, opowiedzenia się jednoznacznie po jednej stronie barykady. Z drugiej strony sytuacja ta komplikuje znacznie relacje między samymi artystami i pracującymi z nimi kuratorami. Decyzje podejmowane są pod wewnątrzśrodowiskową presją, doświadczamy szczególnego "terroru wolności" (D. Jarecka), który prowadzi do lęku przed autocenzorskimi zachowaniami. Zorganizowana w ultraszybkim tempie wystawa w Kronice jest próbą skomentowania i zanalizowania rosnącego napięcia między tzw. wytwórcami kultury a światem polityki i mediami, manifestującego się najczęściej poprzez język. Wystawę "Sztuka w służbie lewaków?" można by potraktować jako "dar" dla mediów, piętnujących niepraworządność w galeriach sztuki współczesnej. Co najważniejsze: rzeczy nazwane są po imieniu! Czy aby jednak naprawdę?

Należy zastanowić się: dokąd doprowadzi nas język nienawiści i knowań? Jaki formę przybiera dzisiejsza propaganda (co odzwierciedla film Anny Niesterowicz "Hańba")? Dla kogo sztuka współczesna jest sztuką zdegenerowaną? Kto kogo się boi, a kto komu służy? Założeniem wystawy było, że prace powstaną szybko, przy śladowym budżecie. Prace zaproszonych artystów z różnych krajów, podejmujących w swej sztuce wątki polityczne, zostały przefaksowane, wysłane mailem, listem poleconym. Stanowią "magazyn" manifestów, satyrycznych rysunków (Dan Perjovschi i Wilhelm Sasnal), sloganów i około-językowych rebusów – rozmieszczonych wśród prac pokazywanych w ramach wystawy "Bad News". Takie nadpisanie wystawy na wystawie jest reakcją na próby zawłaszczania dyskursu sztuki współczesnej przez polityków i wrogie aktualnej sztuce media. Jest także próbą "obejścia" tradycyjnego modelu prezentacji sztuki w instytucji publicznej (a tym samym testowaniem jej elastyczności). Dziś bardziej niż kiedykolwiek warto zastanowić się, dokąd doprowadzi nas sytuacja, w której sztuka jest bez skrupułów cenzurowana, a producenci kultury poddawani nieustannej kontroli.

Jak pokazuje przykład prac Michaela Bluma i Thomasa Hirshchorna zagadnienie to dotyczy także innych krajów europejskich, wydających się dotąd ostoją demokracji. Jednocześnie to refleksja na temat powinności sztuki i poziomu zaangażowania artysty, jako uczestnika życia publicznego. Hirshchorn podsumował to następująco: „Nie chcę być krytyczny, nie chcę polemizować, pragnę dojść ze sobą do porozumienia – bo dla mnie sztuka jest narzędziem. Narzędziem, dzięki któremu mogę konfrontować siebie z rzeczywistością – sztuka to również odruch obronny, sztuka nie jest pasywna ani reaktywna, sztuka atakuje – poprzez swoje dzieła mogę zmagać się z rzeczywistością w całej jej złożoności, gęstości i niezrozumiałości. Będę poruszał się w jej niejasności. Będę odważny, nie pozwolę się ułożyć do snu, będę dalej pracował i pozostanę szczęśliwy.”
—Sebastian Cichocki

"Sztuka w służbie lewaków, czyli: no news is good news": Tomek Bierkowski (Polska), Michael Blum (Austria), Pavel Büchler (Wielka Brytania), Mariola Brillowska (Niemcy), Bogna Burska (Polska), Yane Calovsky (Macedonia), Hubert Czerepok (Polska), Omer Fast (Izrael/ Niemcy), Thomas Hirschhorn (Szwajcaria), Grzegorz Klaman (Polska), Zbigniew Libera (Polska), Anna Niesterowicz (Polska), Dan Perjovschi (Rumunia), Wilhelm Sasnal (Polska), Nedko Solakov (Bułgaria), Adam Witkowski (Polska), Julian Jakub Ziółkowski (Polska) + archiwum Łukasza Guzka (Polska) i inni. Projekt Sebastiana Cichockiego

Projekt trwa do 8.07.

23.06 Bad News Night!/ wieczór złych wiadomości, podczas którego wydarzą się:
o godz. 18.30 > kuratorskie oprowadzanie po wystawie "Bad News" - kuratorki wystawy Magda Ujma & Joanna Zielińska
19.00 > Komu szkodzą złe wiadomości? Dyskusja o relacji mediów i sztuki współczesnej w Polsce. W dyskusji wezmą udział: Ex-girls: Magda Ujma i Joanna Zielińska (kuratorki wystawy "Bad News", Kraków), Marcin Hałaś (redaktor "Życia Bytomskiego"), Aneta Szyłak (Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk), Marian Oslislo (rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach), Łukasz Guzek (krytyk sztuki, spam.art.pl, Kraków)
20.30 > program filmowy, m.in. Christoph Draeger (Szwajcaria), Juraj Dudáš (Słowacja), Guerilla News Network (USA), Grzegorz Klaman (Polska)
ok. 21.00 > otwarcie wystawy "Sztuka w służbie lewaków? czyli bad news is good news"
ok. 22.30 > DJ-set, koncert pieśni patriotycznych oraz muzyczne inne atrakcje


na zdjęciu: Michael Blum, Propaganda, poster 2006

więcej o wystawie "Bad News"
wypowiedz się na forum







po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2019, wszystkie prawa zastrzeżone